Na začátku roku jste si možná všimli rozruchu ohledně poslední velké reklamy společnosti Gillette, která má globálně vysoký podíl na prodeji žiletek a s tím souvisejících produktů pro muže a ženy. Pokud jste reklamu neviděli, tak se můžete na ni podívat zde, ať jste více v obraze. Společnost Gillette se v rámci kampaně MeToo přidala k boji proti tzv. toxické maskulinitě, což je prý dle progresivní levice jeden z nejpalčivějších problémů dnešní společnosti. Spousta velkých korporátů díky tomu mění celkem zásadním způsobem své PR a přizpůsobují tomu i svůj marketing. V tomhle případě to ale těžce nevyšlo a tento výrobce žiletek je letošní rok ve ztrátě 8 miliard dolarů.
Boj proti tzv. toxické maskulinitě
Jak už jsem nastínil v úvodu, tak společnost Gillette zveřejnila novou reklamu, která má bojovat vůči tzv. toxické maskulinitě. Tento termín je vcelku nový a stojí za ním především feministická hnutí, od kterých tento výraz posléze přebral i mainstream. Nechci se tu moc zaobírat obsahem tohoto termínu, protože nejsem studentem genders studies, a tedy nejsem dostatečně “kvalifikovaný”. Pokud tedy nemáte vůbec představu o tom, co si pod tím představit, tak doporučuji kliknout na odkaz videa v úvodu tohoto článku.
Především reakce CEO Gillette, Garyho Coombeho, je dosti prapodivná. V nedávném rozhovoru řekl, že to za to stálo a že mu nevadí ztráta některých zákazníků. Všem je ale asi jasné, že taková masivní ztráta za tak krátkou dobu neznamená ztrátu několika zákazníků, ale přinejmenším několika milionů. Společně s touto ztrátou nejvíce utrpí řadoví zaměstnanci, kteří buď přijdou o práci úplně, nebo minimálně o prémie. Je třeba také říct, že společnost Gillette v rámci této své kampaně uveřejnila více krátkých shotů. Jedním z nich je i transgender chlapec, který se učí, jak se má oholit vousy.
V průběhu času se akumulovala nevole vůči nové marketingové politice. Na sociálních sítích jsou tisíce komentářů od bývalých zákazníků, kteří slibují, že už si tuto značku nikdy v životě nekoupí. Nicméně, CEO Gillette stále tvrdí, že nová kampaň přináší nové zákazníky a těch, co jsou naštvaní, je vlastně jenom minimum. Pokud se ale podíváte na množství nesouhlasných reakcí a tak velké ztráty za tak krátký čas, je jasné, že Gillette ztratilo více než malou minoritu svých zákazníků.
Čína nakupuje více ropy od Iránu
Čína dováží mnohem více íránské ropy, než se původně předpokládalo, což brzdí snahy Washingtonu omezit růst ekonomiky Teheránu. Od té doby, co Spojené státy znovu zavedly sankce proti íránskému vývozu ropy, dorazilo do čínských přístavů nejméně 12 tankerů s ropou a to v rozporu s americkou politikou, která se snaží, co nejvíce vývoz jejich ropy snížit.
Sankce uložené současnou administrativou Bílého domu jsou jednostranné, což znamená, že nákup a přeprava íránské ropy nebo souvisejících produktů není nelegální. Ale pokud je zahraniční společnosti ignorují, tak se mohou samy dostat na sankční seznam.
Závěr
Když jsem poprvé viděl tu reklamu, tak jsem nemohl uvěřit tomu, jak moc útočí na jejich nejvíce zastoupeného zákazníka. Je to stejné, jak kdyby výrobce vložek pro ženy, Always, vyprodukoval reklamu, která nepřímo říká, že holka, který chce být sexy, tak je automaticky označená za lehkou děvu. Já osobně, když jsem nakupoval naposledy žiletky, tak jsem automaticky hrábl po Gillette, ale pak mi v hlavě hrklo a vzpomněl jsem si na to video. Žiletku jsem vrátil a místo toho vzal konkurenci od značky Wilkinson. To samé evidentně udělaly další miliony chlapů po celém světě.
Když vezmeme v potaz reakci CEO společnosti, tak je naprosto zarážející, že on sám nic nepochopil. Jak už jsem ale napsal, tak nejvíce na tom utrpí obyčejní zaměstnanci a samozřejmě i držitelé akcií. Dá se předpokládat, že ztráta bude růst i nadále, takže pokud se tahle marketingová politika brzy nezmění, tak by to mohlo znamenat korporátní sebevraždu v přímém přenosu a to za tzv. lepší svět.
Co číst dále?
Ekonomický zpravodaj – Navýšení celních tarifů vůči EU, rozhodnutí FEDu a Elon Musk